Wśród chrześcijan popularna stała się w ostatnich latach
doktryna o łasce, która pomniejsza lub niweluje autorytet
moralnych praw Bożych. Czy Boża łaska faktycznie wyklucza
potrzebę zachowywania Dziesięciu Przykazań?
Grzech bezprawiem
Czym jest grzech? Biblia mówi: "
Każdy, kto grzeszy,
dopuszcza się bezprawia, ponieważ grzech jest bezprawiem
"
(1J.3:4). Występuje tu greckie słowo
anomia,
które oznacza wykroczenie wobec Prawa Bożego. Pan Jezus powiedział,
że ci którzy wyznają Jego imię, ale nie czynią woli Bożej
popełniają nieprawość, używając tego samego słowa
anomia
(Mt.7:21-23).
W Nowym Testamencie (2Tes.2:7-8) znajdziemy proroctwo
o człowieku nieprawości (gr.
anomos
), który propaguje
tajemnicę nieprawości (gr.
mystyrion anomias
). Słowa
te są aluzją do proroctwa Daniela, który na wiele wieków
wcześniej zapowiedział, że w czasach chrześcijańskich pojawi
się religijna instytucja symbolizowana przez Mały Róg, która
poważy się na zmianę przykazań Bożych (Dn.7:25), głosząc
usprawiedliwienie z uczynków, zamiast z łaski (Dn.8:10-12).
Implikuje to, że Prawo Boże wciąż miało być wiążące dla
chrześcijan. Inaczej akt Małego Rogu nie byłby ukazany jako
grzech, lecz akt godzien pochwały.
Śmierć karą za grzech
Apostoł Paweł pisze: "
Prawo jest słuszne,
sprawiedliwe i dobre
" (Rz.7:12). Jakie Prawo ma na
myśli? "
Nie wiedziałbym, co to jest pożądanie, gdyby
Prawo nie mówiło:
Nie pożądaj!
"
(Rz.7:7). Mówi o Dekalogu, gdyż wymienia jedno z jego
przykazań.
Kto przekroczy to Prawo grzeszy (1J.3:4), zaś karą za grzech
jest śmierć (Rz.6:23). W jaki sposób grzesznik może uwolnić
się od tego strasznego wyroku? Czy dobrymi uczynkami przez
resztę życia? Nie, "
jako że z uczynków Prawa żaden
człowiek nie może dostąpić usprawiedliwienia w Jego oczach
"
(Rz.3:20).
Przestępca, który otrzymuje wyrok śmierci nie może
zapracować na wolność. Musi ponieść śmierć, chyba, że...
zostanie ułaskawiony. Podobnie my musielibyśmy umrzeć za
przekroczenie przykazań, gdyby ofiara Chrystusa nie
zadośćuczyniła Prawu (Hbr.9:22.28). Grzesznik nie może być
zbawiony z uczynków. Czy jednak ułaskawiony przestępca jest
zwolniony od zachowywania Prawa, dlatego, że doznał łaski?!
Pewnego razu, nie mogąc znaleźć poszukiwanego adresu,
popełniłem wykroczenie skręcając w lewo, mimo zabraniającej
tego ciągłej linii. Po chwili ujrzałem za sobą
czerwono-niebieskie światła radiowozu. Zgodnie z prawdą,
powiedziałem policjantowi, że szukam domu, gdzie mieszka osoba,
która ma mi pomóc w przygotowaniu okładki do kolejnej
książki. Zapytał się, co robię. Powiedziałem, że piszę.
Pokazałem mu projekty okładek. Ku mojemu zaskoczeniu, po chwili
policjant pozwolił mi odjechać bez mandatu.
Czy fakt, że policjant nie dał mi mandatu za moje
wykroczenie zwolnił mnie od przestrzegania prawa? Przeciwnie,
z wdzięczności za okazaną mi łaskę, starałem się je
przestrzegać bardziej pieczołowicie, niż dotąd. Podobnie jest
z Bożą łaską. Wdzięczność za okazaną nam łaskę za nasze
wykroczenia wobec Prawa Bożego, powinna motywować nas do
większych starań, aby okazać posłuszeństwo.
Zbawienie darem łaski
Błąd Kaina oraz Izraelitów żyjących w Starym Przymierzu
polegał na tym, że próbowali ofiarować swoje uczynki
w miejsce Baranka Bożego. Natomiast ludzie nawróceni, od Abla,
Abrahama, Dawida, mówi: "
Przeświadczeni, że człowiek
osiąga usprawiedliwienie nie przez wypełnianie Prawa za pomocą
uczynków, lecz jedynie przez wiarę w Jezusa Chrystusa, my
właśnie uwierzyliśmy w Chrystusa Jezusa, by osiągnąć
usprawiedliwienie z wiary w Chrystusa, a nie przez wypełnianie
Prawa za pomocą uczynków, jako że przez wypełnianie Prawa za
pomocą uczynków nikt nie osiągnie usprawiedliwienia
"
(Gal.2:16).
Cóż więc począć ze zwodniczą ideą, której uległo
wielu chrześcijan, a mianowicie, że Stary Testament nauczał
zbawienia z uczynków, a dopiero Nowy Testament zbawienia
z łaski? Przyjmując ją musielibyśmy też uwierzyć, że Bóg
miał dwa plany zbawienia: jeden dla Żydów, a drugi dla pogan,
a także dwie Ewangelie. Czy niebo będzie podzielone na tych,
którzy dostali się tam dzięki uczynkom (stare przymierze)
i tych, którzy weszli tam dzięki wierze (nowe przymierze)? Pismo
Święte mówi o jednej wierze (Ef.4:5), jednym przymierzu łaski
(Ef.1:4; Ap.13:8; Hbr.13:20), jednej Ewangelii wiecznej
(Ap.14:6). Tę Ewangelię znał już Adam, Abel, Abraham, Dawid,
choć żyli w czasach starotestamentowych! Wszyscy zbawieni
będą w niebie śpiewać tę samą pieśń Barankowi, który
zgodził się złożyć swe życie za ludzi jeszcze przed
założeniem świata (Ap.13:8).
Rola Prawa Bożego
Prawo Boże nie może nikogo zbawić, to rzecz pewna. Czy
więc warto je przestrzegać? Widocznie zadawano to pytanie już
w czasach apostoła Pawła, bo napisał on: "
Czyż mamy
trwać w grzechu, aby łaska bardziej się wzmogła? Żadną
miarą!
" (Rz.6:1).Prawo Boże pokazuje grzech
i przestrzega przed nim. Nie posiada jednak mocy, aby wyzwolić nas
z jego oków, ani to nie jest jego celem. Prawo nie zostało
nadane w celu zbawienia kogokolwiek z grzechu, bo istniało zanim
jeszcze pojawił się grzech. Dekalog odzwierciedla doskonały
charakter Boży, stanowiąc dla nas punkt odniesienia, jakby
lustro (Jk.1:23-35). Lustro nie może usunąć brudu, ale może
pokazać nam jakimi naprawdę jesteśmy.
Czy przykazania miłości wykluczają
Dekalog?
Pewnego razu Pan Jezus powiedział: "
Będziesz
miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją
duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze
przykazanie. Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował
swego bliźniego jak siebie samego. Na tych dwóch przykazaniach
opiera się całe Prawo i Prorocy
" (Mt.22:37-40). Czy
przykazania miłości obalają Dekalog? Czy też są jego
fundamentem? Czy przykazania miłości były nieznane w okresie
starotestamentowym? Nie. Pan Jezus cytował Stary Testament:
"
Będziesz miłował Pana, Boga twojego, z całego swego
serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich sił
"
(Pwt.6:5); "
Będziesz miłował bliźniego jak siebie
samego
" (Kpł.19:18).
Pan Jezus, mówiąc, że na tych dwóch przykazaniach
opierają się wszystkie inne, wskazał, że jedyną słuszną
motywacją do zachowywania Prawa Bożego jest miłość. Kto
miłuje Boga z całego serca, ten okaże posłuszeństwo wobec
Jego Prawa (J.14:15; 1J.2:2-3). Nie będzie czcił innych bogów,
brał imienia Bożego na daremno, ani pracował w sobotę.
Kochając bliźnich nie będzie kradł, kłamał, ani
cudzołożył. Miłość sprawi, że okaże posłuszeństwo
Prawu.
Wolni od Prawa czy od potępienia Prawa
Apostoł Paweł napisał: "
Albowiem grzech nie
powinien nad wami panować, skoro nie jesteście poddani Prawu,
lecz łasce. Jaki stąd wniosek? Czy mamy dalej grzeszyć,
dlatego, że nie jesteśmy już poddani Prawu, lecz łasce?
Żadną miarą! Czyż nie wiecie, że jeśli oddajecie samych
siebie jako niewolników pod posłuszeństwo jesteście
niewolnikami tego, komu dajecie posłuch: bądź grzechu, co
wiedzie do śmierci, bądź posłuszeństwa, co wiedzie do
sprawiedliwości?
" (Rz.6:15-16).
'
Żadną miarą
" - odpowiada Paweł tym, którzy
odrzucają Prawo Boże pod pretekstem Jego łaski. Co apostoł
Paweł ma na myśli pisząc, że żyjemy w łasce? Napisał:
"
A wiemy, że wszystko, co mówi Prawo, mówi do tych,
którzy podlegają Prawu. I stąd każde usta muszą zamilknąć
i cały świat musi się uznać winnym wobec Boga, jako że
z uczynków Prawa żaden człowiek nie może dostąpić
usprawiedliwienia w Jego oczach. Przez Prawo bowiem jest tylko
większa znajomość grzechu
" (Rz.3:20).
Prawo potępia tych, którzy je łamią. Chrześcijanie nie
podlegają potępieniu Prawa, ponieważ nie trwają
w nieposłuszeństwie wobec niego. Moc łaski jest większa niż
moc grzechu, dlatego Paweł napisał: "
Jeżeli
umarliśmy dla grzechu, jakże możemy żyć w nim nadal?
"
(Rz.6:2). "
Albowiem grzech nie powinien nad wami
panować, skoro nie jesteście poddani Prawu, lecz łasce
"
(Rz.6:14). Łaska odnosi zwycięstwo nad grzechem, dając moc do
posłuszeństwa Prawu Bożemu.
Prawo ceremonialne a Prawo moralne
O jakim przymierzu Nowy Testament mówi, że jest nieaktualne
i było ciężarem (Hbr.8:6-8.13)? O wiecznym przymierzu łaski,
którego poręczycielem był Jezus, czy o przymierzu uczynków,
które człowiek próbuje spełnić o własnych siłach, tak jak
Kain czy Izraelici pod górą Synaj, którzy powiedzieli: "
Wszystko
to uczynimy
".
Jakie Prawo ma na myśli Nowy Testament mówiąc, że było
cieniem wskazującym na Jezusa odnoszącym się do spraw
przyszłych (Kol.2:14-17)? Prawo Boże nie odnosiło się do
"
spraw przyszłych
", lecz do stosunku
człowieka do Boga oraz człowieka do człowieka. Prawo
odnoszące się do "
spraw przyszłych
"
zostało "
dodane ze względu na wykroczenia aż do
przyjścia potomka
" (Gal.3:19), jako przewodnik, który
miał nas poprowadzić do Chrystusa (Gal.3:24)? Czy apostoł
Paweł może mieć na myśli Dekalog? Nie, gdyż grzechu nie ma,
gdy nie ma Prawa, zaś Prawo, o którym wspomina zostało "
dodane
ze względu na wykroczenia
" (Rz.4:15)? Czy ma na myśli
prawo ceremonialne? Tak, gdyż Bóg dał je już Adamowi i Ewie,
kiedy pokazał im, że za ich grzechy zginąć musi niewinny
baranek. Abel, Abraham i jego potomkowie ofiarowali za swe
grzechy baranki, które były cieniem "
spraw przyszłych
".
Prawo ceremonialne miało wobec prawa moralnego znaczenie
wtórne. Zostało przydane do Dekalogu z powodu grzechu. Miało
uczyć ludzi o nadejściu Zbawiciela. Było więc Jego cieniem
i przewodnikiem do Niego. Kiedy Jezus oddał swe życie na krzyżu
straciło ono swój sens. Dlatego apostoł Paweł pisze, aby już
nie ofiarować pokarmów ani napojów za grzechy, jak to czynili
Żydzi w święta, nowie księżyca i sabaty, ponieważ Jezus
wypełnił Prawo ceremonialne (Kol.2:14; 1Kor.7:19).
Prawo moralne - X Przykazań Bożych - obowiązuje, gdyż nie
zostało dodane z powodu wykroczeń. Nie było też cieniem
wskazującym na Chrystusa. Obowiązuje, gdyż charakter i wymogi
Boga są niezmienne. "
Kto mówi `Znam Go', a nie
zachowuje Jego przykazań ten jest kłamcą i nie ma w nim prawdy
",
pisze apostoł Jan (1J.2:4).
Posłuszeństwo wobec Prawa możliwe jest jedynie wtedy, gdy
Duch Boży mieszka w nas i daje nam siłę ku temu. Dlatego Jezus
podkreślił, wskazując jednocześnie na jedyną słuszną
motywację zachowywania przykazań Bożych, że wszystkie
przykazania opierają się na dwóch: miłości do Boga
i miłości do człowieka (Mt.22:37-40).
Posłuszeństwo wyrazem miłości
Prawo i łaska nie wykluczają się wzajemnie. Prawo wskazuje
grzech i przestrzega przed nim, zaś łaska wybawia z grzechu.
Prawo jest wolą Bożą, zaś łaska mocą, aby tę wolę
spełnić. Nie zachowujemy Prawa, aby się zbawić, lecz dlatego,
że jesteśmy zbawieni. Pismo Święte mówi: "
Tu się
okazuje wytrwałość świętych, tych, którzy strzegą
przykazań Boga i wiary Jezusa
" (Ap.14:12). Czy
pragniesz przyłączyć się do Adama, Abla, Abrahama, Dawida,
Pawła, Jana i innych mężów Bożych, którzy strzegą
przykazań Bożych i stoją po stronie Baranka w wielkim boju
pomiędzy Chrystusam i Szatanem?
Autor udostępnił tekst: 25.02.1999 r.